20 דרכים לשליטה בתזרים המזומנים | מאת התנופה
top of page

מידע מקצועי

20 דרכים לשליטה בתזרים המזומנים

כבר אמרנו בעבר, שהכלי החזק שיש לך בעסק, שנותן שליטה מלאה על הוצאות והכנסות ובסופו של דבר על רווח, הינו תזרים מזומנים. אבל מה ניתן לעשות כאשר יש לחץ תזרימי בעסקך? ישנן פעולות רבות שאותן ניתן לנקוט על מנת לשפר את תזרים המזומנים, אשר יפורטו בהמשך המאמר. אך לפני כן, שימו לב, כי חלק מפעולות אלה כדאי להכיר וליישם ללא כל תלות למצבו הפיננסי של העסק וזאת במטרה לשפר את מצב תזרים המזומנים ולהפחית את עלויות המימון:


  1. קיצור תקופת האשראי הניתנת ללקוחות למשל קיצור מאשראי לקוחות של שוטף + 60 לאשראי של שוטף + 30. ללקוחות חדשים תוצע מראש תקופת האשראי קצרה יותר ביחס ללקוחות הקיימים. יש לקחת בחשבון שאצל לקוחות קיימים הרעת התנאים עלולה להיתקל בקשיים, ולכן יש צורך לבחון כל לקוח קיים לגופו וחשיבותו לפעילות העסקית שלכם. יש גם לבחון תנאי אשראי אצל מתחרים, כמו כן, צריך לנסות להעריך עד כמה המהלך יכול לפגוע במכירות.

  2. הארכת תקופת האשראי לספקים – במקרה הזה יש להתחשב בתנאי התחרות ולנסות לבצע את השינוי בצורה מדורגת תוך דיאלוג והסכמה עם הספקים.

  3. הנחות ללקוחות עבור תשלום במזומן – המהלך יכול להקדים תקבולים מלקוחות וכמובן לשפר את תזרים המזומנים. יש לזכור כי המהלך צפוי ליצור השפעה שלילית על רווח הגולמי. יחד עם זאת זה יכול לחסוך בעלויות מימון של העסק. אנחנו ממליצים להשתמש בכלי הזה בצורה מבוקרת ולהפעילו רק כאשר אין ברירה אחרת.

  4. להוציא חיובים בזמן – יש לדאוג להפקה ומשלוח של חשבוניות ללקוחות במועד וללא כל עיכובים מיותרים. אלו יכולים לספק תירוצים ללקוחות על תשלומים באיחור.

  5. ניהול מערך גבייה יעיל – יש להפעיל לחץ על הלקוחות המפגרים בתשלום על מנת לגבות את החובות בהקדם. חוב המשולם בפיגור על ידי הלקוח בדרך כלל גורר את העסק ליטול אשראי בנקאי נוסף על מנת לממן את הפיגור ולכך כמובן יש עלויות נוספות.

  6. לבדוק ככל האפשר את הלקוחות ואת הסיכון שלהם – כך תמנעו מקשיי גבייה ומחובות אבודים.

  7. העדפת אמצעי תשלום מסוימים – העדיפות היא ללא ספק לקבל מזומן, לאחר מכן עדיף לקבל תשלום בכרטיס אשראי וכך להבטיח את התשלום במועד ללא צורך לרדוף אחרי הלקוח. נוסף על כך, העסקה בכרטיס אשראי גם מאושרת מראש ללא סיכוני הגבייה. הוראת קבע היא דרך נוספת להבטיח קבלת תשלומים במועד. שקים - כדאי לקבל את כל השקים כבר במועד העסקה גם אם מדובר בשקים דחויים וכך תתאפשר הפקדתם במועד ללא תלות במשלוח מאוחר על ידי הלקוח.

  8. קבלת מקדמה – כאשר מדובר על עסקה מתמשכת, בה קבלת מוצר או שירות מתבצעת במועד מאוחר יותר או בשלבים.

  9. ניכיון שקים – מדובר בעצם בהקדמת תשלום לעסק בתמורה לריבית ניכיון מסוימת. את השירות ניתן לקבל על ידי הבנק ו/או חברות אשראי חוץ בנקאיות.

  10. ניכיון כרטיסי אשראי בחברות סליקה – קבלת מזומן כנגד שוברי אשראי דחויים בתמורה לריבית ניכיון.

  11. תשלום חשבונות ביום האחרון האפשרי לתשלום.

  12. שינויים במבנה האשראי של העסק – מגעים לפריסה ארוכה יותר של הלוואות במטרה להקטין את התשלומים החודשיים, הגדלת מסגרות אשראי או נטילת הלוואות חדשות. יש לציין שאת השינויים במבנה האשראי במטרה לשפר את תזרים המזומנים כדאי לבצע בשלב מוקדם ככל האפשר ובטרם עסק נקלע למשבר. הבנקים רואים במתן אשראי לעסקים כהשקעה שאמורה להניב רווחים ולכן ככל שהסיכון של העסק גדל וככל שסימני המצוקה שלו גדולים יותר, כך יורדת, מבחינת הבנק, רמת הכדאיות בהגדלת האשראי ללקוח.

  13. דחיית רכישות והשקעות שאינן הכרחיות לעסק באופן מידי.

  14. פיטורי עובדים שאינם הכרחיים ואיחוד תפקידים.

  15. קיצוצי שכר זמניים באמצעות הקטנת שעות העסקה של עובדים במטרה לצלוח את המשבר ולשפר את תזרים המזומנים השוטף.

  16. קיצוץ בעלויות אחרות בעסק שמכבידות על תזרים המזומנים – למשל מגבלות על שימוש בדלק או ברכבי החברה, בדיקה האם נחוצים שעות נוספות וכד'.

  17. ניהול משא ומתן מחדש עם ספקים על מחירים של שירותים או מוצרים הנרכשים על ידי העסק.

  18. ניסיון להגיע לפריסה של חובות מול רשויות המס.

  19. צמצום רמות המלאי בעסק – האטת קצב הרכישות והגברת קצב המכירות של מלאי קיים (ובייחוד מלאי איטי), גם אם בהנחה מסוימת, עשויות לשפר את מצב תזרים המזומנים.

  20. הזרמת הון נוסף לעסק.


תמונה של מטבע 10 ש"ח

כאשר תזרים המזומנים הוא שלילי חשוב מאד לבצע תשלומים על פי סדרי עדיפויות שקולים ומחושבים היטב. בדרך כלל נמקם גבוה יותר בסדרי העדיפויות את הבנקים, את רשויות המס ואת העובדים ואחר כך את הספקים. גם בתוך הספקים נצטרך להגדיר סדרי עדיפויות על פי החשיבות לפעילות של העסק. ייתכן שנשקול טקטיקה של תשלומים חלקיים לחלק מהספקים. יש להשקיע מחשבה בעניין הזה ולנתח כל מקרה לגופו.



רוצה לשמוע עוד? אנו מזמינים אותך לפגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

נציגינו ממתינים לפנייתך כעת.


86 צפיות
bottom of page