7 טיפים לפתיחת עסק חדש | מאת התנופה
top of page

מידע מקצועי

7 טיפים לפתיחת עסק חדש

ככל שחולף הזמן, יותר ויותר אנשים בישראל מחפשים אחר אסטרטגיה עסקית מובילה לפתיחת עסק עצמאי משלהם. אך כידוע, לעיתים קרובות נתקלים העצמאים החדשים בקשיים שמסבכים אותם מיד בתחילת הדרך – כבר בשנה הראשונה.

עבור מרבית העוסקים, במקרה הטוב התוצאה היא חובות קלים וחזרה למעגל העבודה. במקרים אחרים, הנזקים יכולים להיות גדולים הרבה יותר. הן לחשבון הבנק, הן למשפחה והן לכל אספקט נוסף של


איך זה קורה?

נכון, כל עסק הוא ייחודי ונבדל מעסקים אחרים. אך בכל זאת ישנם קווי דמיון רבים בסיבות לכך שעסקים חדשים נכשלים. הבה נבחן את המקרה של ע' - צעיר שסיים את עבודתו כשכיר לאחר עשור - כשלרשותו הון עצמי של 90,000 ₪ אותו צבר במהלך שנות עבודתו. הוא ביקר בכמה מסעדות ואף עבד בשתיים, ראה כי תנועת הלקוחות רבה ומכאן יצא מנקודת הנחה שמדובר על עסק מכניס ביותר שישתלם לו לטווח הרחוק כלכלית. אך הוא לא ידע אילו הוצאות יהיו לעסק כזה. הוא ביצע כמה בירורים והבין שעלות הקמת המסעדה הנה בין 250 אלף שקלים ל-300 אלף שקלים, בהחלט סכום שביכולתו לגייס.


ע' יצא לדרך עם הלוואה וסכום הכסף שחסך ועם המון חלומות על עסק שיטיב עם הלקוחות ויטיב עוד יותר עם חשבון הבנק שלו. אך קרה בדיוק ההיפך. הוא לא ביצע בדיקת היתכנות ראויה, הוא לא ידע שעלות הקמת כוללת הוצאות פרסום לפני ואחרי פתיחת המסעדה, שיש צורך לתת ערבות לשכירות, למלא מלאי ראשוני, לממן משכורת אישית למשך לפחות חצי שנה - ולהביא בחשבון שהמסעדה עשויה לספוג גם הפסדים ושמרבית המסעדות מפסידות בשנתן הראשונה. ואמנם המסעדה הייתה יפה ומוכנה לפתיחה, אך ע' מצא את עצמו אחרי חודשיים ללא תזרים מזומנים וללא אפשרות אפילו לרכוש מלאי וציוד למסעדה.

וכך, חודשיים בלבד לאחר הפתיחה, נאלץ לסגור את הדלתות - כשהפסיד את כל הכספים שחסך מעבודתו - והיה חייב בהחזר ההלוואה הגדולה שלקח.


אז מהן הנקודות שכדאי להתעכב עליהן לפני שמקימים עסק חדש?

ריכזנו עבורכם את 7 הטיפים הרלוונטיים לגיבוש אסטרטגיה עסקית עבור מרבית אלו היוצאים לדרך עצמאית. מומלץ להכיר את הנושאים הללו לפני שעושים את הצעד הראשון:

  1. להביא בחשבון את העלות האמתית של ההקמה ברוב המקרים, לעסק חדש ישנן הוצאות פרסום גבוהות לפני ואחרי הפתיחה, אך מלבד זאת כל בית עסק הוא שונה – וכתוצאה מכך גם העלות האמתית של ההקמה דורשת בחינה מעמיקה. בפועל, הקמת עסק חדש כמעט תמיד תחרוג מהתקציב שמקדיש היזם הלא מנוסה, כך שכדאי להיעזר באנשי המקצוע.

  2. לוודא שיש לך הון עצמי מספיק לאחר בחינת התחום שבו העסק יפעל, מגיעים לשלב בחינת ההון העצמי הנדרש מעבר להקמת העסק מבחינה פרונטלית. כאן מדובר על נושאים כמו ערבות לשכירות, הוצאות לרכישת מלאי ראשוני ודוגמאות נוספות הנגזרות מאופי הפעילות של העסק.

  3. לזכור לשלם לעצמך משכורת חלק גדול מהעצמאים שבתחילת דרכם שוכחים שאם לפני הקמת העסק היו להם התחייבויות והוצאות כגון משכנתא, ביטוחים, הוצאות על גני ילדים ועוד - הרי שאלו ירדו מהמשכורת. ולכן, עליך יהיה לשלם לעצמך משכורת שתספיק לכל אלו, גם בתקופות הפסד!

  4. להיות מוכן להזרים כספים נוספים לעסק בשנה הראשונה שבה העסק מפסיד דיברנו על הון עצמי מספיק להקמה, ועל הון עצמי שיכסה גם את המשכורת ואת ההתחייבויות הקיימות שלך. אבל לא דיברנו על הון עצמי שמספיק לחצי שנה עד שנה של הפסדים. כאן יש לבחון היטב את התחום ולהיעזר באנשי מקצוע המתמחים בליווי עסקים בתחילת דרכם.

  5. בניית מוניטין הגענו לאחת הנקודות כבדות המשקל בבניית אסטרטגיה עסקית. ההצלחה של העסק תלויה במוניטין שלו. ובתחילת הדרך, לעסק אין מוניטין. לכן, עליך להבין שכדי שהעסק שלך יצליח, יהיה עליך להשקיע המון מרץ, שעות ואנרגיות נפשיות לטובת שיפור השירות: הבנה של נקודות הכשל שיוצרות חוסר מרוצות >> ושיפור מתמיד של התהליכים. וחשוב מאוד לפתח את המנגנון שיאפשר לך לעשות זאת תוך כדי תנועה.

  6. להיות מוכנים להקדיש שעות עבודה מרובות לא רק בשיפור השירות ובבניית המוניטין – הקמת עסק ותפעולו לאורך תקופת ההרצה יעלו לך בשעות עבודה רבות גם בטיפול בתקלות, התמודדות עם ספקים, עם המשאב האנושי ועם שלל נושאים שבכלל לא נמצאים לך ברדאר כרגע, פשוט כי הם עוד לא קיימים. אבל הם יהיו קיימים ברגע שהעסק יהיה קיים.

  7. ולבסוף - ניהול מלאי בצורה יעילה זו נקודה שרבים נוטים לזלזל בה. וחלק מבתי העסק אפילו משוכנעים שאין להם מלאי, כי הם לא עוסקים במוצרים פיזיים. בפועל, ניהול מלאי יעיל הוא אחד המפתחות העיקריים להצלחה וגם כאן כמו בסעיפים נוספים ברשימה זו, אין נוסחה אחת שמתאימה לכולם. צריך לבחון מבחינה מקצועית כל בית עסק לגופו.

הליווי שעושה את ההבדל בין כישלון לבין הצלחה

פעם ראשונה בעולם העסקי? או שמא ניסית לפתוח עסק וחווית כישלון? התנופה ייעוץ וליווי עסקי כאן בדיוק כדי לסייע לך לבצע את המהלך בהצלחה. אנו נסייע לך לגבש אסטרטגיה עסקית שתסייע לך לצלוח את אותם שלבים ראשוניים של פתיחת העסק ולאחר מכן העסק יעמוד על הרגליים תוך ניהול נבון.

אנו נסייע לך לחוות הצלחה, להתפתח עסקים ואישית - תוך הכוונה מקצועית ומציאת פתרונות לסוגיות שונות הקשורות להקמה, כולל אפשרויות מימון על פי צרכיך. המומחים שלנו יעניקו לך שירות מותאם אישית, אדיב ויעיל – כמו גם כלים מקצועיים רבים שיסייעו בפתרון מכלול בעיות שעלולות לצוץ בעת הקמת וניהול עסקים חדשים, ביניהם מנכ"ל כספים אישי שילווה אותך בעסק וגם בניהול הפיננסי של משק הבית.


רוצה לשמוע עוד? אנו מזמינים אותך לפגישת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

נציגינו ממתינים לפנייתך כעת.


296 צפיות
bottom of page